torsdag 30 januari 2014

Torsdag & Liam har hunnit bli 20 månader

Ikväll när vi gick en promenad till affären så märktes det att det börjar bli ljusare på kvällarna igen. Till klockan 5 eller 6 på kvällen håller det sig ljust nu i alla fall.

Imorgon ska vi storstäda hela huset för på lördag kommer hyresvärden på besök och ska installera kolmonoxid-varnare/mätare.

De senaste dagarna har jag börjat på ett album för 2013. Jag ska försöka göra klart det innan måndag för då får jag rabatt och fri frakt när jag beställer det. Men det är en hel del 'jobb' med att gå igenom ungefär 6000 bilder och välja ut och sortera in.. De senaste två åren har jag tagit hur många bilder som helst med min mobil, antagligen en blandning av att jag haft en bra kamera på mobilen och så att vi har haft Liam såklart, de allra flesta bilderna är ju av honom. Jag undrar om jag kommer fortsätta ta lika många bilder av honom varje år, eller om det kommer minska. Jag hoppas att jag kommer att komma ihåg att ta lika många bilder på nästa barn som jag har tagit på Liam, och att jag inte glömmer bort det bara för att det inte är första barnet och 'nytt'.. hellre för många bilder än för få..även om det är mycket pill nu med att sortera dem. Men när man får albumet är det så kul att se dem! Jag är glad att jag får det gjort i alla fall för annars hamnar de så lätt undangömda i mobilen eller i datorn och så blir det aldrig gjort, och jag vill att Liam ska kunna ta fram album och titta i när han blir äldre, som jag gjorde när jag var yngre, och inte behöva sitta vid datorn och leta bland gamla mappar ;)

Liam har blivit så stor nu, han får liksom inte plats i famnen på samma sätt längre utan det är armar, ben o kropp överallt som sträcker ut sig. En toddler i huset. Tänk att den stora varelsen har bott i min mage, så sjukt.

När man ska byta blöja på honom så kommer han först och plockar fram en ny blöja ur paketet, men sen snabbt som ögat försvinner han igen och oftast står han bakom fåtöljen eller bakom gardinen där bara överkroppen döljs och benen sticker fram undertill, men det vet han ju inte utan tror han är osynlig.

Han har en slags fobi mot kladd och hårtussar/damm på händerna, undrar om han ärvt det från mig.

Han pratar mer och mer även om det kan vara svårt att förstå, vissa stunder låter det som en blandning av svenska och engelska och jag kan höra både svensk och engelsk dialekt/brytning när han säger vissa ord. De ord/babbel han säger på engelska har liksom det amerikanska 'r' i sig som jag själv inte alltid får till, och babblet på svenska har det småländska 'r' i sig som Sam omöjligt kan uttala, haha. Jag är så glad att han lär sig båda språken från början, även om det kanske tar ett tag för honom att sortera dem helt.
Han kör mycket på tvåordsmeningar nu. Lite kul är att han säger Thank You till Sam och Tack till mig, haha.

Han gillar att leka med min locktång och älskar när jag låtsas att jag gör lockar i håret på honom, hehe.
 
Han gillar att kelas med huvudet som en katt och lägger huvudet på sned o säger åååå.
 
Han ropar Ja! med armarna upp i luften när det blir mål i hockey på tv. Ibland ropar han Ja när fel lag gör mål och då blir Sam trumpen.
 
Han gillar att sätta på sig grytvantarna och öva på att öppna och stänga ugnen. Idag kom han bärandes på bakplåten och var svart runt hela munnen, då hade han skrapat av lite bränd skorpa som kletat fast på plåten och tuggat i sig...usch.

Hans hår har blivit så långt och börjar locka sig och hänger ner över öronen nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar