onsdag 25 december 2013

Juldagen

I morse tog vi sovmorgon eftersom Liam sov så länge, till klockan elva. Jag hörde genom väggen att grannarna var uppe redan klockan fem och flera som vi känner säger att ibland går de upp redan klockan fyra på juldagsmorgonen bara för att barnen vaknar då (eftersom man öppnar paketen så fort man vaknat här så vill barnen inte sova).. lite väl galet tycker jag.
 
Katterna satt redan vid paketen och väntade, Lol.
 
 
Liam hade sovit i sin nya jul-pyjamas med coola fötter på.
 
 
Det största paketet syntes han knappt bakom.
 
 
Liams farmor och farfar kom över en liten stund och hälsade på medans Liam öppnade sina presenter.
 
 
När de åkt hem så tog jag bilder av Liam med sina saker framför granen. Han fick böcker, nalle, t-shirt med autograf på, scarf, tandborste, kritor, lego-klossar, lastbil, två verktygs-set ett för snickare och ett för svetsare, piano-matta, litet trumset, tåg med räls, den nya pyjamasen, kattmynta att ge till katterna och en bondgård med djur. Och säkert nåt mer som jag glömt.
 
 
Han ville inte släppa taget om sitt svetsverktyg och brummade med munnen.
 
 
På eftermiddan åkte vi till Sams föräldrar där det var middag; typisk juldagsmat här borta om man inte har kalkon: skinka, potatismos, sås, majs, sötpotatis, olika grönsaker. Och Liam fick två presenter till. Nu hade han bytt från pyjamasen till sin nya snygga t-shirt! :)
 
 
 
Liam visar sin borrmaskin för mig.
 
 
Han hade inte ens tid att titta in i kameran. En liten övertrött son hade vi på halsen sen när vi åkte hem på kvällen. Inte ens en riktig sovstund hade han fått på hela dagen utan bara litegrann i bilen, stackarn.
Detta var första gången när han fick presenter som han riktigt förstod var som hände och han var jätteduktig på att öppna paketen.
Han fick mycket mer än vad jag planerat och föreställt mig, allt var ju inte från oss, bara en av klapparna hade vi köpt och betalat själva till honom även om vi var med och valde ut de flesta.
Nu när han är mer medveten om att han får presenter så vill jag inte att han vänjer sig vid att få massor varje gång...även om man märkte idag att han såklart var 'tacksam' och lycklig över varenda en. De senaste dagarna har jag sett en del skräckexempel på barn i vår släkt här borta som gråter efter att ha öppnat presenter som inte var tillräckligt 'bra' och fyra-åringar som får egna surfplattor i julklapp. Så sjukt!
Imorgon ska jag plocka undan litegrann av hans 'gamla' leksaker så att det inte blir så mycket som är framme på samma gång.
Och kanske åker granen ut de närmsta dagarna! Jag ville ha den uppe till i januari egentligen men den barrar så väldigt och med katterna och Liam som tar på grenarna titt som tätt så har den börjat dö och bli brun redan även fast vi vattnat.
 
GOD JUL från oss!! :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar