tisdag 31 december 2013

Liam 19 månader

Liams små egenheter nuförtiden:
 
Han gillar att para ihop grytor i köket med rätt lock, att gömma sig i kojor o skåp, att ställa upp och ordna saker fint på rad, att bära glas försiktigt och sen ställa ned det, att bygga med lego, stapla, flytta och ordna med grejer i allmänhet.
 
Han förstår hur mycket som helst av vad man säger, mer än vad man kan tro eftersom han inte pratar så jättemånga riktiga ord ännu. Jag kan säga nåt till Sam, t.ex. ska vi ge han ett bad snart, då har Liam smyglyssnat på det och reser sig upp med en gång och går uppför trappan till badrummet där han väntar på oss.
I badet så tvättar han ibland sin kropp och håret på egen hand, och ibland borstar han tänderna själv också.
När hans händer är våta så torkar av dem på en handduk. Ibland håller han dem under kranen bara för att kunna torka av dem efteråt med en gång och så upprepar han det flera gånger i rad.
 
Han är rätt så givmild med att bjuda på saker, om jag säger 'Får mamma smaka' så räcker han fram det åt mig. Och han brukar klappa och mata sina gosedjur med sina kakor.
 
Han älskar att få vara med på ett hörn och hjälpa till med allt, helst handgripligen. Om man bär på tvättkorgen så är han där med en gång med en hand på den och går bredvid.
 
Han är så smart för han lägger sin egen disk i diskhon utan att man behöver be om det, och om han hittar nåt bestick på golvet så ställer han sig på tå och släpper ner det i diskhon också.
 
Han pussas både på beställning och på eget initiativ, så roligt! En morgon när vi vaknade så plockade Sam upp Liam ur hans säng medans jag fortfarande låg kvar i våran. Så hör jag små fötter komma och jag vrider på huvudet och där är Liam som står på tå med en pussmun och pussar mig på munnen när han ser mig.
 
Bland det mest komiska är när han skrattar sina sarkastiska skratt, det är nog Sam som har lärt honom det. Då tittar han upp efter att någon har sagt något eller om det är någon dålig reklam på tv och skrattar plötsligt och högt så att det liksom låter Ha. Ha. Ha. Sen tystnar han lika snabbt som han började och återgår till vad det nu var han gjorde..
 
När han blir arg så stampar/marscherar han på stället.
 
Han springer ofta, och snabbt går det.
 
Han har börjat försöka plocka upp och bära katterna, med den minsta går det bra :)
 
Han säger voff voff till sin pyjamas med hundar på.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar